domingo, 8 de enero de 2012

Que és la web 2.0???




El terme Web 2.0, emprat des del 2006 fins a l’actualitat, s’associa habitualment amb les aplicacions web que faciliten la compartició interactiva d’informació, el disseny centrat en l’usuari i la col·laboració dins el World Wide Web.
 Exemples: les comunitats basades en web, les xarxes socials, els llocs de P2P, els wikis i els blocs.
Un lloc Web 2.0 permet als seus usuaris interactuar amb altres usuaris o canviar el contingut del lloc; en front dels llocs web no interactius on els usuaris es limiten a mirar passivament la informació que se'ls proporciona.

Encara que el terme suggereix una nova versió de la Web, no fa referència a una actualització o evolució d'Internet o de la tecnologia específica de la World Wide Web, però sí que es refereix als canvis que es fan en l'ús de la plataforma.

En definitiva la web 2.0 és la revolució del negoci en la indústria dels ordinadors causat per la mobilitat de la plataforma d'Internet, i un intent d'entendre les regles per a l'èxit sobre el que és nou a la plataforma.

A continuació amb la visualització d'aquest videos és pot tenir una idea molt més amplia del que és una web 2.0:


Una wiki com he dit abans és un exemple d'una web 2.0,és un lloc web col·laboratiu, que pot ser editat des del navegador pels usuaris. Els usuaris d'un wiki poden d'aquesta manera crear, modificar, enllaçar i esborrar el contingut d'una pàgina web, de forma interactiva, fàcil i ràpida. Un dels wikis més coneguts és la Wikipedia.


El bloc també forma part de les webs 2.0, és una publicació en línia amb històries publicades amb una periodicitat molt alta, encara que la gent pot publicar amb la regularitat que vulgui.  Són presentats en un ordre cronològic invers, és a dir, el que es pública en darrer serà el primer que surti en pantalla. També és molt habitual que en els blocs es disposi d’una llista d’enllaços a uns altres blocs. En els blocs ens donen l’oportunitat de disposar d’un sistema de comentaris que permet als lectors d'establir una conversació amb l’autor del bloc i entre ells, en relació amb el que s’ha publicat.

Un bloc té unes característiques bastant generals, com per exemple:
  • Són col•laboratius, ja que tenen la possibilitat que els altres internautes puguin afegir-hi comentaris.
  • Són definibles, cosa que vol dir que els autors poden restringir qui vol que comenti aquest bloc i qui no. Això fa que alguns blocs tinguin un cercle participatiu bastant petit. Però que sigui restringit no vol dir que no sigui ni públic ni visible per a qualsevol internauta.
  • Són interactius: des del propi bloc un pot enllaçar-se amb altres blocs, webs, fitxers d'àudio, vídeos, etc., entre altres.
  • Són gratuïts.

ESQUEMA TAC


En aquest esquema podem observar 4 eixos.
Horizontalment trobem focus en la disciplina en un costat i a l'altre focus en les competencies.
Per altre banda verticalment trobem adalt Interacció oberta i a sota interacció dirigida.

Les xarxes socials, els projectes col·laboratius, les simulacions, els instruments de creació i treball intel·lectual i les webquest les trobem en l'eix entre interacció oberta i focus en les competencies.

ELs materials de referencia es troba entre els eixos de interacció oberta i focus en la disciplina, Les presentacions les trobem entre el focus en la disciplina i la interració dirigida i els jocs educatius etre focus en les competencies i interració dirigida.
Pel que fa les exercitacions les trobem al mig de tots els eixos.


La interacció oberta va relacionada amb les competències,  i en el fet, que la interacció no està predeterminada, és a dir,  les persones moltes vegades aprenem progressivament sense investigacions  ni produccions, com per exemple amb la utilització de les xarxes socials amb el qual et relaciones amb l’entorn. En aquest cas s'apren d'una manera on es troba present la intervenció .
  En canvi la interacció dirigida esta relacionada amb el focus de la disciplina i fa referència a la incorporació d’informació, a memoritzar, a no reflexionar, és a dir a no pensar. 
 En general va relacionat a respostes mes tancades ja que busquen la certesa i el resultat exacta, com per exemple amb els llibres de text digitals on només podem trobar una resposta i no trobem cap tipus de interacció on es produeixi aprenentatge.